-
-
-
-
وفاداری کلید طلایی موفقیت در کسب و کار، در عصر مدرن می باشد. کلیدی که با ایجاد احساس ارزشمندی، مشتری را برانگیخته می کند تا به عنوان مشتری ثابت به شما وفادار باشد و شما را انتخاب کند، و عملا در یک بحران اقتصادی کسب و کار شما به یک برند تبدیل شود و در عین حال مشتریان از داشتن یک تجربه نو و لذت بخش مشعوف شوند.
برنامه های وفاداری با دو هدف اصلی در کسب و کار ها شروع می شوند:
هدف اول: کسب اطلاعات مربوط به عادات خرج کردن مشتریان و علایق آنها و مراقبت از آنها
هدف دوم: ترویج وفاداری در بین مشتریان برای اطمینان از وفادار بودن و حمایت از کسب وکار شما
این برنامه کلید بازگشت مشتری، با ویژگی غنی از بستر های نرم افزاری بازاریابی است و با جریان مداومی از تشویق ها، امکان دیدار مجدد و صرف پول بیشتر توسط مشتریان برای صاحبان کسب و کار فراهم می شود. در حقیقت تحلیل داده هایی که رفتار مشتریان در قبال خدمات و محصولات کسب و کار را نشان می دهد باعث می شود صاحبان کسب وکار با ارائه مزایایی که هزینه های کمی دارد ولی باعث افزایش قدر و منزلت مشتری می گردد، یک ارتباط فعال دو سویه با مشتریان برقرار کنند.
یکی از راههای ایجاد ارتباط فعال، باشگاه مشتری می باشد. باشگاه مشتری یک باشگاه ارتباطی از افراد یا سازمان ها است که بوسیله یک سازمان، به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم بین اعضاء ایجاد شده و عمل می کند.
ابعاد فعالیت باشگاه مشتریان:
باشگاه های مشتری، مترادف برنامه های ارزش گرای ایجاد وفاداری در مشتری هستند. هدف باشگاه مشتری، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها بوسیله ایجاد یک رابطه عاطفی و احساسی با آنها است. مسلماً راضی بودن اعضای باشگاه مشتریان وابسته به عملکرد آن است. بنابراین همیشه باید باشگاه مشتریانی که شکل می گیرد با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده آینده را ترسیم کند و از نقطه نظرات اعضاء بهره ببرد.
باشگاه مشتریان پس از شکل گیری باید تفاوتی بین افرادی که عضو این باشگاه هستند و دیگر مشتریان قائل شود. بنابراین توجه داشته باشیم که هر فردی که از مجموعه ما خرید می کند لزوماً نباید عضو باشگاه شود. حضور داوطلبانه و ایجاد حداقل های شرایط عضویت، یکی از مهمترین سیاستهای اجرای باشگاه مشتریان است. زیرا داشتن اعضای فراوان نشانگر موفق بودن باشگاه نیست. بلکه باید اعضای باشگاه، فعال، آگاه و از اینکه عضو باشگاه مشتریان هستند خرسند باشند. البته پس از مدتی می توان اعضا باشگاه را نیز به دسته های مختلف تفکیک کرد تا برای اعضای فعالتر خدمات بهتری فراهم کرد. باشگاه مشتریان همزمان با بزرگتر شدن باید دسته بندی قابل قبولی بین اعضا ایجاد کرده و خدمات را برای هر دسته تعریف نماید. ایجاد گروه مشتریان خیلی مهم (VIP) می تواند پس از شکل گیری اولیه باشگاه مشتریان و بررسی رفتار مشتریان، انجام پذیرد.
در خیلی از باشگاهها از همان ابتدا، مشتریان را به دسته های مختلفی تفکیک می کنند و برنامه و خدمات خاصی برای هر گروه از آنها دارند. این تفکیک معمولاً به میزان خرید مشتری و جایگاه او بر می گردد. ایجاد اشتراک اولیه، نقره ای، طلائی و پلاتینیوم بر اساس همین نگاه شکل می گیرد. مسلماً تفکیک مشتریان می تواند با نگاههای متفاوتی بسته به هر تجارت پایه گذاری شود. در اجرای چنین عملکردی مسلماً ما همیشه در کنار شما خواهیم بود تا یاری رسان شما برای رسیدن به اهدافتان باشیم. زیرا موفقیت شما، موفقیت ما نیز محسوب می شود.
برنامه های وفاداری ممکن است مزایایی در چند روش مختلف ارائه دهند. بسیاری از برنامه های وفاداری یکسری تخفیف ویژه(مانند 10درصد) برای یک دوره زمانی(شاید یکسال شاید هم برای کل دوره کسب و کار) ارائه می دهند.
بعضی دیگر، فقط یکبار تخفیف آنهم بر اساس شرایط خاص ارائه می دهند برای مثال، یک تخفیف 20 درصدی در یکبار خرید حداقل 200 دلاری، برخی از شرکتها هم امتیازات یا پوئن هایی را ارائه می دهند که بواسطه این پوئنها می توان کالاهایی را بدست آورد که ممکن است به کسب و کار مرتبط یا بی ارتباط باشد برای مثال، در باشگاه مشتران یک شرکت حمل و نقل هوایی، مشتری پوینت یا امتیازاتی را به هنگام خرید بلیط بدست می آورد و بعدا می تواند آنها را بعنوان پول نقد در ازای خرید بلیط یا حتی خرید دیگر محصولات پرداخت نماید. در دهه گذشته بسیاری از شرکتهای دیگر غیر هواپیمایی برنامه های وفاداری خود را با این شرکتهای هواپیمایی تلفیق نمودند و مشتری می توانست پوینتهای برنده شده از طریق خرید بلیط را در خرید کارت تلفن و حتی خرید بنزین مصرف کند.